Lord Byron: Cain

Upea pienoisnäytelmä! Lord Byron on kuvittanut kielellä Vanhan testamentin tarinan veljeksistä Kain ja Abel laajempiin sfääreihin. Cain on näytelmä, jossa on luultavasti monenlaisia teemoja, mutta minulle näytelmä kertoi ahdistuneen ja itsensä ulkopuoliseksi kokeneen ihmisen kokemusmaailmasta.

Kain on Jumalalle niskuroiva isoveli ja Abel Luojaansa palvova pikkuveli. Näytelmä käynnistyy tilanteesta, jossa veljesten vanhemmat Eeva, Aatami sekä Abel ja veljesten vaimot Adah (Kainin vaimo) ja Zillah (Abelin vaimo) rukoilevat ja uhraavat Jumalalle muistellen menetettyä Paratiisia. Kain ei lähde mukaan tähän kuvioon, sillä hän vaikuttaa katkeralta ja epäuskoiselta rukouksen ja Jumalan ylistämisen tarpeellisuudesta. Jotakin on maailmassa pahasti pielessä ja rukoilu tuskin auttaa. Ihminen on syönyt hyvän ja pahan tiedon puusta, mutta silti hän ei Kainin mielestä tiedä tarpeeksi. Esimerkiksi kuolema on edelleen mysteeri.

Epäuskoisen Kain seuraan tuppautuu jumalainen olento, joka on Lucifer. Kain ei tiedä langenneen enkelin tarinaa ja lähtee juttusille tämän kanssa. Kain haastelee Luciferin kanssa ja ei taivu tämän suostutteluihin. Kain ei suostu palvomaan eikä palvelemaan edes Luciferia. Hän haluaa lisää tietoa, jotta voi tehdä ratkaisuja ja tässä tilanteessa Kain lähtee Luciferin kanssa matkalle, joka vie hänet ihmeellisten näkyjen ja maailmojen äärelle. He vierailevat muun muassa eetterissä, avaruudessa ja Luciferille tutussa Haadeksessa. Matkan aikana he käyvät uskonnollis-filosofisia keskusteluja.

Kain palaa matkaltaan entistä ahdistuneempana. Hän on tullut ymmärtäneeksi, että ihminen (tomua, savea, clay) ei todellakaan ole kovinkaan erikoinen luomus. Häntä vaivaa teodikea-ongelma entistä enemmän eli se, miksi  kaikkivoipa ja hyvä Jumala sallii ikävien asioiden tapahtuvan. Lisäksi Kain ei ole vieläkään ymmärtänyt mitä kuolema merkitsee. Lucifer on saanut Kainin uskomaan, että hyvän ja pahan tiedon puu on ollut Jumalan juoni huijata ihmisiä ja näin ollen Jumala ei voi olla täysin hyvä. Kain on masentunut ja kokee itsensä entistä ulkopuolisemmaksi perheestään, joka palvoo ja rukoilee Jumalaa varauksetta. Kain uhkaa jopa surmata pienen poikavauvansa, sillä elämällä ei ole merkitystä. Kuolema on Kainille edelleen vieras. Se on ilmeisesti vain portti toiseen maailmaan, joka on kolkko, mutta mitä väliä.

Näytelmän loppupuolella Abel tulee veljensä luokse, jotta he voisivat uhrata Jumalalle yhdessä. Abel tuo eläimen uhrattavaksi ja Abel ehdottaa, että Kain uhraa hedelmiä. Kain kieltäytyy ja toivoo veljensä uhraavan hänen puolestaan. Jumala hyväksyy rukouksen päätteeksi vain Abelin uhrilahjat. Veljien välille syntyy riitaa, jonka päätteeksi Kain surmaa veljensä. Kain ei aluksi ymmärrä mitä on tapahtunut, kunnes hän havahtuu siihen, että Abel ei palaa takaisin ”unesta” ja että hän on surmannut veljensä. Veli on kuollut. Veljesten vanhemmat ajavat Kainin pois kotoa. Eevan kirous pojalleen on kuin helvetin kuvaus maan päälle. Maanpäällinen helvetti ei ole vieras ja outo näky minkä Lucifer näytti kolkkona Haadeksena heidän matkalla aikaisemmin vaan kuvaus vaikeasta elämästä, jossa on hyvin vähän onnen hetkiä. Kainin mukaan karkotukseen lähtee myös vaimonsa Adah ja heidän pienet lapset. Näin käynnistyy Kainin karu matka Eedenistä itään.

Näytelmä avautui minulle kuvaelmana siitä kuinka älykkäälle, uteliaalle ja ajattelevalle ihmiselle usko ei ole riittävä vaan hän haluaa tietoa. Tieto ei kuitenkaan kanna loppuun asti, jos siihen ei liity ymmärrystä ja vastuunkantoa. Lucifer antoi tiedon, mutta Kain ei ymmärtänyt kaikkea näkemäänsä. Kainin mieli on ahdistuneen, yksinäisen ihmisen mieli, joka on samalla luova, itsenäinen, nopeasti hoksaava, utelias ja tiedonjanoinen. Ihminen masentuu ja pettyy ympäristöönsä, kun kokee ettei tule ymmärretyksi ja hänen älyllisiin tarpeisiinsa ei vastata.

 

Teksti ja kuvat: Heidi Kusmin-Bergenstad

Lord Byron: Cain ( A Mystery), 1821. Complete Works in Five Volumes, Vol.4, Bernhard Tauchnitz, 1842. Lainattu kirjastosta. Helmet lukuhaaste 44: Kirjassa käsitellään uskontoa tai uskonnollisuutta.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s